Maak gebruik van digitale communicatiekanalen

Bij Cov Help ondersteunen wij KMO’s bij het ontwikkelen van strategieën om de COVID-crisis te overkomen. Die adviezen hebben betrekking tot meerdere aspecten van het bedrijf zoals digitale communicatie, website ontwikkeling, financieel advies en strategie. In dit artikel gaan we dieper in op het belang van communicatie om zich aan te passen aan de veranderende consumptie gewoontes, met onder anderen de aanzienlijke groei van de online en “Click & Collect” handel.



De huidige pandemie heeft extra vaart gezet achter de online trend van de laatste jaren. Het resultaat: vandaag de dag is online aanwezigheid essentieel. Meer specifiek wil dit zeggen dat men actief zijn sociale netwerken moet beheren en dat in combinatie met het opstellen van een functionele website die gebruiksvriendelijk is en makkelijk gevonden kan worden. Hieronder lijsten we zes belangrijke elementen van een effectief communicatiebeleid.


De eerste pijler is kosten drukken. Dit is altijd van belang, maar des te meer sinds de COVID-uitbraak. Communicatiestrategieën kunnen zeer kostelijk zijn, en al helemaal wanneer ze niet efficiënt beheerd worden. Slechte planning, onduidelijke targets of onaantrekkelijke layout leiden tot lage return on investment, wat ten alle tijden vermeden moet worden.


Voor KMO’s is het dus aangeraden om voorkeur te geven aan gratis online tools om een website te ontwikkelen en te beheren, de SEO (Search Engine Optimisation) te versterken, inhoud te creëren en de interactie met klanten te regelen. Het Canva platform is een goed voorbeeld om gemakkelijk en gratis esthetische en originele communicatie posts te plaatsen. Indien u hier meer over wilt weten, dan kan u via volgend artikel een lijst vinden met 10 essentiële en gratis marketing middelen om uw online communicatie te beheren.


Communiceer enkel de informatie die nuttig is voor uw klanten. Indien uw bedrijf door de COVID-crisis genoodzaakt werd zijn activiteiten aan te passen om rendabel te blijven, dan moeten uw bestaande klanten daarvan op de hoogte gebracht worden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk als een take-away service gelanceerd wordt, de capaciteit in de winkel aangepast wordt of er bepaalde nieuwe sanitaire maatregelen worden opgesteld, deze duidelijk te communiceren naar uw klanten toe.


Denk aan uw klanten die trouw zijn gebleven en steun hebben geboden tijdens de crisis. Een sterke klantenrelatie maakt het mogelijk om op lange termijn inkomsten te versleutelen. Zet uw klanten centraal en win hun vertrouwen is dus de boodschap. Zo moeten bedrijven voldoende hun appreciatie tonen voor hun klanten door hen regelmatig te bedanken voor hun trouw via gepersonaliseerde boodschappen op sociale netwerken. Wijs hen op het belang van hun steun voor de goede werking van het bedrijf. Andere ideeën om de band met de klant te versterken zijn kortingen bij bestellingen, het occasioneel aanbieden van gratis producten of het opstellen van een puntensysteem.


Om de vorige tip nog beter te doen werken, moet u als bedrijf geregeld eens de plaats van uw klanten innemen om hun perspectief beter te begrijpen. Even in hun voeten staan, kan vaak helpen met het inzien van hun behoeftes, direct of indirect, alsook om tekortkomingen van uw activiteiten te achterhalen. En hier kan u heel creatief in zijn; speel bijvoorbeeld een rollenspel met uw werknemers waarin u uw eigen diensten of producten test en kritisch op de proef stelt. Hierbij is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de middelen die tot uw beschikking staan om de behoeften van de klanten zo goed en zo volledig mogelijk te vervullen, evenals mogelijke defecten of gebreken op te lossen.


Een trend die recentelijk in een stroomversnelling is gekomen, is wedstrijden op sociale netwerken organiseren. Op die manier proberen bedrijven aan zeer lage kosten een zo hoog mogelijke betrokkenheid van zijn klanten te creëren. Het concept ziet er als volgt uit; één of meerdere producten worden online gratis aangeboden met als voorwaarde dat deelnemers hun vrienden in deze Facebook- of Instagram-post taggen, het bericht vervolgens delen op hun eigen startpagina en uiteindelijk de pagina van het bedrijf gaan volgen of liken. De winnaar wordt ten slotte bepaald met behulp van gratis software dat een willekeurige deelnemer eruit kiest.


Zoals blijkt, de communicatiestrategie van uw bedrijf is niet zomaar een nevenactiviteit dat u erbij neemt ter aanvulling van de belangrijke dagelijkse operaties. Om ervoor te zorgen dat alle belangrijke informatie bij de juiste mensen terecht komt en dat iedereen op dezelfde lijn zit, moet deze strategie mee opgenomen worden in de hoofdactiviteiten van het bedrijf. Als u alle voorgaande tips zorgvuldig in acht neemt, dan kan u zeer kostbare en waardevolle klantenrelaties opbouwen die op langere termijn stand zullen blijven houden. Zorg er dus voor dat klanten steeds op de hoogte zijn van beleidswijzigingen, aanstaande evenementen of andere relevante bedrijfsinformatie en dat ze duidelijk weten dat ze van belang zijn voor uw bedrijf.


Geschreven door Beatriz Pieraerts, consultant bij cov.help.


Bronnen


CMOs: Adapt Your Social Media Strategy for a Post-Pandemic World. (2021, January 19). Retrieved from https://hbr.org/2021/01/cmos-adapt-your-social-media-strategy-for-a-post-pandemic-world


Duchesnes, D. (2021, January 12). Marketing Digital : 10 outils que vous devriez utiliser en 2021 (et après). Retrieved from https://daniloduchesnes.com/blog/outils-marketing-digital/


Kappel, M. (2020, July 22). Marketing Your Business In The Midst Of Covid-19: 5 Tips To Stay Afloat. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2020/07/22/marketing-your-business-during-covid-19/?sh=388563d95c92


Moorman, C. L. K. (2020, July 6). 2020 Top 50 U.S. Market Research and Data Analytics Companies. Retrieved from https://www.ama.org/marketing-news/5-marketing-opportunities-in-the-covid-19-era/


Munjal, H. (2021, January 21). Seven Restaurant Marketing Strategies To Implement In 2021. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/01/25/seven-restaurant-marketing-strategies-to-implement-in-2021/?sh=52563ca32703


Survey, B. E. Y., & Costes, E. (2020, September 30). COVID-19 : le confinement a accéléré le changement des habitudes de consommation numérique. Retrieved from https://www.ey.com/fr_fr/tmt/covid-19-le-confinement-a-accelere-le-changement-des-habitudes-de-consommation-numerique


0 views0 comments